سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تو به حقّ دانا باش و بدان عمل کن، خدای سبحان تو را می رهاند . [امام علی علیه السلام]
ارزش نیوز

آقای هاشمی! آیا تأمین اجتماعی کامل در دولت نهم از نان شب واجب تر شده است؟!

چندی پیش آقای هاشمی رفسنجانی در همایش سالا‌نه انجمن پزشکان کودکان ایران با تأکید بر تحقق عدالت سلا‌مت گفت: «کار روشنی که در برخی از کشورها انجام شده تأمین اجتماعی کامل مردم است که این از نان شب هم واجب‌تر است.» سپس با تأکید بر اهمیت مواد غذایی بر سلا‌مت مردم افزود: «کمبود مواد غذایی، نامناسب‌بودن تغذیه و قیمت بالا‌ی مواد غذایی به صورت فوری بر کسانی که روی خط فقر قرار دارند اثر می‌گذارد.» وی خاطرنشان کرد: «تأمین اجتماعی در بهداشت، درمان، تحصیل و شغل در سطح قابل قبول و درحد خط فقر را باید برای همه تأمین کنیم... این‌گونه که اگر کسی به دنیا میآید و کسی که تابعیت ایران را دارد، از زمان تولد تا مرگ خیالش راحت باشد.» آقای هاشمی در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها در تأمین اجتماعی مردم گفت: در بسیاری از کشورها مثل سوئد تأمین اجتماعی کامل وجود دارد و در این زمینه یکی از الگوها است. ولی در کشور ما در مسأله تأمین اجتماعی کوتاهی می‌شود.»(1)

دربارهِ اظهارات فوق تذکر چند نکته حائزاهمیت است:

1. مطالب آقای هاشمی مبنی بر ضرورت تأمین اجتماعی کامل از زمان تولد تا مرگ و اثر نامطلوب کمبود مواد غذایی بر کودکان و محرومان امری مسلّم و تردیدناپذیر است و از همه مهم‌تر تحقق عدالت سلا‌مت، شعار زیبایی است که آقای هاشمی آن‌را مطرح نموده است ولی سخن بر سر این است که آیا سوئد به تازگی به تأمین اجتماعی کامل رسیده است یا از گذشته دور؟ چنانچه‌ تازگی به این مرحله دست یافته باشد مطالعه و بررسی آن برای انتخاب الگو هنوز دیر نشده گرچه مقام معظم رهبری مسؤولا‌ن نظام را از الگو گرفتن از مدل‌های چینی و ژاپنی و غربی برحذر داشته‌اند و بر مدل اسلا‌می و بومی تکیه کرده‌اند. ولی چنانچه سوئد از گذشته دور از تأمین اجتماعی کامل برخوردار بوده، سؤال این است که آقای هاشمی! چرا در دولت کارگزاران که عنان آن هشت سال به دست ایشان بوده و در دولت مدعیان اصلا‌حات که باز عنان اقتصاد کشور در دست کارگزاران قرار داشته، چنین نسخه‌ای نپیچیده‌اند؟ مگر می‌توان گفت عدالت سلا‌مت و تأمین اجتماعی فقط در همین دو سال اخیر از نان شب واجب‌تر شده و قبلا‌ً کشور به آن هیچ نیازی نداشته است؟!

2. خدا را شکر می‌کنیم که آقای هاشمی بر عدالت سلا‌مت تأکید ورزیده و آن‌را توزیع فقر ندانسته‌اند؛ ولی پرسش این است که چرا در دولت شما برای مردمان محروم و پابرهنه و گرسنه‌ای که هنوز در جیرفت و عنبرآباد و کهنوج کرمان در زیر کپرها زندگی می‌کنند و فرزندان معصوم‌شان با محرومیت کامل در فضای باز یا کپر تحصیل می‌کنند و هنوز اسم برخی خوراکی‌هایی که بچه‌های شمال شهر تهران در پارتی‌های شبانه و مهمانی‌های اشرافی میل می‌کنند، نشنیده‌اند اقدامی صورت نگرفت؟ بلکه فاصله فقر و غنی افزایش یافت.

عدالت سلا‌مت بچه‌های محروم روستای مشک آباد قم که مردم قم نیز تازه اسمش را شنیده‌اند و محرومان استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و هرمزگان و... از چه زمانی کلید خورده است؟!

چرا عدالت سلا‌مت، این واژه زیبا باید امروز در دولت نهم خلق شود و در گذشته به جای این واژه‌ها قرص و آمپول دموکراسی، آزادی، جامعه مدنی و سکولا‌ریسم و... شفابخش شکم‌های گرسنه و بدن‌های بیمار و پاهای ترک خورده شهرها و روستائیان محروم باشد؟!

3. آمار و ارقام نشان می‌دهد که دولت نهم بیش‌ترین و بلندترین گام را برای تحقق عدالت سلا‌مت برداشته و با فراگیرکردن بیمه تأمین اجتماعی روستائیان، توزیع سهام عدالت در میان افراد تحت تکفل کمیته امداد و بهزیستی و افزایش چند برابری حقوق و مزایای آن‌ها توانسته گام‌های مثبتی به سوی تأمین اجتماعی کامل بردارد که البته در آغاز راه است. چنانچه دولت‌های کارگزاران و اصلا‌حات یک دهم این فعالیت‌ها را انجام داده بودند امروز به مرتبه کمال آن دست یافته بودیم و نیازی به الگوگیری از مدل سوئدی آن نبود. چرا که امام بهترین مدل را برای کشور اسلا‌می طراحی کرده بودند. شایسته است آقای هاشمی به جای بیان آرمان‌ها، توضیح دهند که در دولت ایشان چه اقداماتی در جهت تحقق این الگو برداشته شده است.

پی‌نوشت‌

1. اعتماد ملی، 1/2/87، ص3 و دیگر جراید   منبع مطلب



  • کلمات کلیدی :
  • ارزش خبر ::: شنبه 87/2/7::: ساعت 10:27 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 71
    بازدید دیروز: 220
    کل بازدید :346262

    >> درباره خودم <<
    ارزش نیوز
    مدیر وبلاگ : ارزش خبر[984]
    نویسندگان وبلاگ :
    یاور[0]


    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ارزش نیوز

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<



    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<